02188198245 - 09109312675

دکتر فروزنده زبیری – دندانپزشک اطفال | دندانپزشک زیبایی

بیماری های دهان و دندان

سلامت دهان و دندان، بخش مهمی از سلامت شما می باشد. عدم رعایت بهداشت دندان ها می تواند با عوارضی مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه در ارتباط باشد. پس مهم است که دندان ها و لثه های سالمی داشته باشید.

به گفته دکتر فروزنده زبیری دندانپزشک اطفال، ترمیمی و زیبایی آن چه که اهیمت دارد این است که رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن باید از سنین پایین انجام شود.  مواردی وجود دارند که رعایت آن ها می تواند به حفظ سلامتی دندان ها و پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان کمک کند. از جمله:

• مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان های حاوی فلوراید، حداقل دو مرتبه در طول روز
  • به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی قندی
  • مصرف هر چه بیشتر میوه و سبزیجات
  • دوری از استعمال دخانیات

علائم و نشانه های بیماری های دهان و دندان

نباید این گونه باشد که افراد هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند. شما باید هر زمان که علائم غیر عادی را در دندان های خود احساس کردید، نسبت به مراجعه به دندانپزشک و دنبال کردن درمان، اقدام کنید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، مراجعه به دندانپزشک ضروری خواهد بود:

• زخم در نواحی از دهان که بعد از گذشت یک تا دو هفته، بهبود نیابد
  • خونریزی و تورم از لثه ها بعد از مسواک زدن
  • بوی بد دهان هنگام تنفس
  • حساس شدن ناگهانی دندان ها به حرارت و سردی
  • دندان درد
  • افتادن دندان ها
  • عقب نشینی لثه ها
  • احساس درد هنگام جویدن مواد غذایی
  • تورم صورت و گونه ها
  • شکسته شدن دندان ها
  • خشک شدن مکرر دهان

در صورتی که هر یک از علائم گفته شده با تب و تورم صورت و گردن همراه باشد، سریعا باید نسبت به درمان اقدام شود.

علت بروز بیماری های دهان و دندان چیست؟

هر گونه حفره ایجاد شده بر روی دندان ها، باعث تجمع باکتری ها و ویروس ها خواهد شد. برخی از این حفرات، حفره های طبیعی دهان هستند که بی ضرر نیز می باشند. اما رژیم غذایی سرشار از مواد قندی می تواند باعث بروز این حفرات بر روی دندان و در نهایت پوسیدگی دندان شود.

باکتری های نزدیک خط لثه می توانند تجمع یابند و تشکیل جرم و پلاک دهند. جرم هایی که با مسواک زدن نیز برداشته نمی شوند و می توانند منجر به آماس و ورم لثه شوند. از جمله عوامل موثر در بروز این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استعمال دخانیات
    • عادات نادرست مسواک زدن
    • ابتلا به دیابت
    • مصرف داروهایی که میزان بزاق دهان را کاهش می دهند
    • سابقه خانوادگی و یا ژنتیک
    • تغییرات هورمونی در خانم ها
    • رفلاکس اسید معده
دکتر فروزنده زبیری دندانپزشک اطفال، ترمیمی و زیبایی، متخصص در درمان دندان های اطفال و ترمیم دندان ها و خدمات زیبایی دندان با استفاده از بهترین مواد و وسایل می باشد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص با شماره های

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر فروزنده زبیری دنبال کنید.

بیماری های دهان و دندان چگونه تشخیص داده می شوند؟

هر گونه مشکل و بیماری در دهان و دندان از طریق معاینه دندان ها تشخیص داده می شود و پزشک به بررسی و معاینه دندان ها، دهان، حلق، زبان، فک و گردن نیز خواهد پرداخت.

تست تصویربرداری اشعه ایکس نیز می تواند به تشخیص کمک کند. توجه داشته باشید که این تست در خانم های باردار انجام نمی شود.

در صورت مشاهده توده غیر طبیعی در دهان، ممکن است بیوپسی از لثه ها انجام شود. در طول بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت برداشته و جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

در صورت شک به سرطان دهان، تست های تصویربرداری بیشتری از جمله سی تی اسکن و  MRI انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اصلاح طرح لبخند ، دندانپزشکی ترمیمی

انواع بیماری های دهان و دندان

• پوسیدگی

نواحی از دندان ها که آسیب می بینند و یا حفره ای در آن ها تشکیل می شود. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها و مواد اسیدی، تشکیل پلاک می دهند. اسید موجود در دندان، به لایه های زیرین دندان آسیب می زند و می تواند منجر به آسیب های دائمی شود. در صورت مشاهده کوچکترین پوسیدگی در دندان ها فورا به دندانپزشک زیبایی مراجعه و پوسیدگی را درمان کنید.

• ورم لثه

این حالت که با التهاب لثه همراه است، نتیجه تشکیل پلاک در دندان ها به دلیل مسواک نزدن مناسب و صحیح می باشد. آماس لثه می تواند با خونریزی از لثه ها هنگام مسواک زدن همراه باشد. در صورتی که نسبت به این مورد درمانی صورت نگیرد، شاهد بروز عفونت های جدی خواهیم بود.

• پریودونتیست

عفونتی که می تواند فک و استخوان ها را درگیر کند.

• شکسته شدن دندان ها

ترک خوردن و شکستگی دندان ها در پی آسیب وارده به دهان و یا جویدن برخی مواد غذایی اتفاق می افتد. این شکستگی می تواند گاها با دردهای شدیدی همراه باشد.

• حساس شدن دندان ها

حساس شدن دندان ها به سردی و حرارت می تواند با درد شدید همراه باشد. این حالت ممکن است بعد از عصب کشی و یا پر کردن دندان نیز احساس شود. از دیگر عوامل موثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیماری لثه
  • عقب نشینی لثه
  • ترک خوردن دندان
  • شکستگی تاج و یا روکش دندان

در برخی موارد، حساسیت ممکن است با رعایت بهداشت برطرف شود.

تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان

ارتباط میان بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی

وجود التهاب و باکتری در دهان می تواند احتمال بروز:

• بیماری های قلبی
  • التهاب غشای داخل قلب
  • زایمان زودرس
  • تولد نوزاد با وزن پایین

را افزایش دهد. باکتری ها به راحتی از حفره های دهانی وارد بستر خون می شوند و عفونت ایجاد می کنند.

در پایان این که،

رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مواردی است که به شدت توصیه می شود. عدم رعایت این مورد می تواند باعث پایین آمدن سطح اعتماد به نفس، بروز مشکلات گفتاری و در نهایت بیماری های دهان و دندان و لثه شود.

در بسیاری از موارد، بیماری های دهان و دندان، با علامت و نشانه خاصی همراه نیستند و تنها در معاینه توسط دندانپزشک تشخیص داده می شوند. توجه داشته باشید که درمان در مراحل اولیه، از بروز مشکلات و عوارض بعدی پیشگیری خواهد کرد.

توصیه ما این است که افراد عادات صحیح مسواک زدن را بیاموزند و رعایت کنند. مصرف مواد غذایی شیرین را محدود کنند. از استعمال دخانیات تا حد امکان دوری کنند. رژیم غذایی سرشار از فیبر و میوه و سبزیجات داشته باشند، تا سلامت دهان، دندان ها و لثه ها حفظ شود.

برای حفظ سلامت دندان های خود حتما برای چک آپ به دندانپزشک مراجعه کنید. دکتر فروزنده زبیری متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی با در اختیار داشتن تجهیزات و لوازم بروز دندانپزشکی آماده ارائه خدمات زیبایی، ترمیم و دندانپزشکی اطفال می باشد.

راه های ارتباطی با دکتر فروزنده زبیری

شماره تماس: 02188198245 – 09109312675

صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.zobairy/

آدرس مطب: خیابان گاندی شمالی ، نبش برادران شریفی، ساختمان پزشکان گاندی،طبقه ۴ واحد ۱۷