02188198245 - 09109312675

دکتر فروزنده زبیری – دندانپزشک اطفال | دندانپزشک زیبایی

آبسه دندانهاي شيري در كودكان

موضوعی که دکتر فروزنده زبیری دندانپزشک اطفال، در این نوشتار در مورد آن توضیح می دهد، آبسه دندان های شیری در کودکان است.

اگر کودک شما دچار تورم ناگهانی قسمتی از سر و صورت، درد دندان، تب، بی اشتهایی و بی حالی شود باید احتمال آبسه حاد را در نظر گرفت.گاهی اوقات پوسیدگی های پیشرفته و یا ضربه به دندان های شیری، منجر به عفونت دندان های شیری می شود. این عفونت در کودکان به سرعت پیشرفت می کند و احتمال دارد بافت های اطراف سر و صورت را درگیر کند.

در صورتی که عفونت در دندان های شیری فک بالا باشد، خطر درگیری چشم و بافت های اطراف آن و حتی احتمال مننژیت وجود دارد.

در صورتی که دندان های فک پایین دچار عفونت شود، احتمال انسداد راه های تنفسی، مشکل در باز شدن دهان و یا اختلال در بلع وجود دارد.

گاهی آبسه بزرگ و پیشرفته برای خروج چرک مسیری را بر روی پوست پیدا کرده و باعث آسیب پوست صورت می شود.

انواع آبسه دندان

آبسه ها در دو نوع حاد و مزمن هستند. در آبسه حاد کودک دچار تب، درد، بی اشتهایی و تورم سر و صورت و یا شاید گردن شود. اما در آبسه مزمن، در ناحیه لثه دندان پوسیده، یک جوش چرکی که در واقع مسیر خروج چرک بوده است دیده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بیماری های دهان و دندان ، دندان قروچه در خواب و درمان آن

علت بروز آبسه دندان

وقتی که دندان ها دچار آسیب می شوند، باکتری های به آن ناحیه نفوذ کرده و ایجاد عفونت می کنند. شاید دیده باشید که قسمت از دهان متورم شده و داخل آن پر از چرک است که به رنگ سفید مایل به زرد است.

در صورتی که این چرک از محل خارج نشود، به تدریج متورم تر و دردناک تر شده و به شکل آبسه دندان درمی آید.

آبسه دندان پوششی را دور چرک ایجاد می کند و بدن سعی می کند این عفونت در دیر اعضای بدن پخش نشود.

دندان های به دلایل مختلفی دچار آلودگی می شوند که این آلودگی باعث بروز آبسه می شوند. این آلودگی ها به دلیل موارد زیر است:

• دندان های ترک خورده
  • بیماری لثه یا پریودنتال
  • پوسیدگی شدید دندان یا حفره ی عمقی

علائم آبسه

• درد دندان یا فک
  • تورم و قرمزی لثه
  • ورم
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • احساس درد هنگام خوردن غذا
دکتر فروزنده زبیری دندانپزشک اطفال، ترمیمی و زیبایی، متخصص در درمان دندان های اطفال و ترمیم دندان ها و خدمات زیبایی دندان با استفاده از بهترین مواد و وسایل می باشد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص با شماره های

تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر فروزنده زبیری دنبال کنید.

عوامل موثر در ایجاد آبسه

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن روزانه دندان ها، کشیدن نخ دندان و به طور مراقبت صحیح از دندان ها و لثه ها، خطر ابتلا به بیماری های لثه، پوسیدگی دندان، آبسه دندان و دیگر مشکلات دهان و دندان را کاهش می دهد.

مصرف زیاد مواد شیرین: مصرف زیاد مواد غذایی شیرین مثل شکلات، نوشابه، شیرینی ها و … باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شده و نتیجتا بروز آبسه شود.

برای درمان آبسه باید چه کرد؟

در آبسه حاد باید کودک سریعا توسط دندانپزشک اطفال ویزیت شود و تحت درمان آنتی بیوتیک و بر حسب صلاحدید دندانپزشک، بعد از انجام رادیوگرافی، دندان مذکور کشیده و یا تحت درمان عصب قرار گیرد.

در صورتی که روند پیشرفت آبسه سریع باشد، احتمال بستری در بیمارستان نیز وجود خواهد داشت.

در آبسه های مزمن صرفا درمان دندان مبتلا انجام می شود و در اکثر اوقات نیازی به تجویز آنتی بیوتیک وجود ندارد.

برای درمان آبسه باید چه کرد؟

پیشگیری از آبسه دندان

در صورت انجام معاینات منظم و کنترل وضعیت پوسیدگی و ترمیم به موقع دندان های پوسیده، در همان مراحل اولیه امکان بروز آبسه دندان های شیری بسیار کاهش خواهد یافت.

شایان ذکر است در کودکانی که دچار بیماری های مزمن قلبی، دیابت، پیوند عضو و نقص ایمنی باشند، اهمیت پیشگیری از عفونت دندان ها دو چندان خواهد شد.

سخن پایانی

در صورت بروز هرگونه علائمی هر چه سریعتر به دندانپزشک اطفال مراجعه و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. مراجعه دیر به دندانپزشک ممکن است به دندان ها و دیگر اعضای صورت آسیب وارد کند.

راه های ارتباطی با دکتر فروزنده زبیری

شماره تماس: 02188198245 – 09109312675

صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/dr.zobairy/

آدرس مطب: خیابان گاندی شمالی ، نبش برادران شریفی، ساختمان پزشکان گاندی،طبقه ۴ واحد ۱۷